Σχόλια σε “προβληματισμούς” για το Dstar

Αναρτήθηκε στο dstar.gr από τον SV1RD την

 

Promo_Image25

Εμφανίζονται στις συζητήσεις και σε forums κατά καιρούς επικρίσεις ή αρνητικά σχόλια για το σύστημα dstar. Μολονότι στις σελίδες του dstar.gr έχουμε αναφερθεί τόσο στην παρουσίαση όσο και στα τεχνικά θέματα σε κάποια από αυτά, ας τα δούμε εν συντομία συνολικά:

1. Το Dstar είναι ιδιωτικό και όχι ανοικτό πρότυπο.

Αυτό είναι λάθος. Το dstar δημιουργήθηκε με την συνεργασία της JARL του σημαντικότερου club της ιαπωνικής ραδιοερασιτεχνικής κοινότητας και της ανήκει σαν trademark.

2. Το APCO-25 όμως είναι ένα επαγγελματικό και όχι ανοικτό πρωτόκολλο.

Αυτό είναι σωστό. To APCO-25 που χρησιμοποιεί τα IMBE και AMBE codecs δημιουργήθηκε για τις υπηρεσίες ασφάλειας (public safety agencies) στην Β. Αμερική κάτι αντίστοιχο του γνωστού μας TETRA (στην Ευρώπη) και είναι αυτό που ευθύνεται για την ψηφιοποίηση της φωνής. Μόνο που οι ραδιοερασιτέχνες έχουν χρησιμοποιείσει και στο παρελθόν, κλειστά πρωτόκολλα ή συστήματα, όπως το Pactor 3 ή 4, το SITOR πριν γίνει AMTOR κλπ. Επίσης οι περισσότεροι από εμάς χρησιμοποιούμε στις επικοινωνίες μας υπολογιστές με μη ανοιχτά συστήματα όπως τα windows. Όπως και να έχει δεν είναι απαραίτητο ότι η χρήση του APCO-25 θα παραμείνει αφού γίνονται προσπάθειες για ένα ανοικτό σύστημα κωδικοποίησης της φωνής (Codec 2, David Rowe, VK5DGR). Να σημειωθεί ότι στην Ευρώπη ήδη γίνονται δοκιμές για χρήση TETRA αντί APCO-25, και φυσικά δοκιμάζονται και άλλα ψηφιακά συστήματα κατά καιρούς από διάφορα groups. Η χρήση κάποιων κλειστών πρωτοκόλλων ελλείψει ανοικτών, για να λειτουργήσει ένα πειραματικό ραδιοερασιτεχνικό δίκτυο, δεν του αφαιρεί την ραδιοερασιτεχνικότητά του, το αντίθετο, δημιουργεί την διάθεση για έρευνα και δημιουργία ενός αντίστοιχου τελείως ανοικτού συστήματος.

3. Το Dstar δεν είναι ραδιοερασιτεχνισμός, μοιάζει περισσότερο με ένα δίκτυο κινητής τηλεφωνίας.

Αυτό εξαρτάται από το πως βλέπει κανείς το ραδιοερασιτεχνικό πνεύμα, δεν είναι ραδιοερασιτεχνισμός ο πειραματισμός και η χρήση νέας και υψηλής τεχνολογίας, με νέους και ενδιαφέροντες διαφορετικούς τρόπους επικοινωνίας;

Άλλωστε και η χρήση επαναληπτών, το packet, το APRS και το echolink έχουν επίσης χαρακτηριστεί κατά καιρούς εκτός του “σωστού ραδιοερασιτεχνικού πνεύματος”. Μόνο που στο πνεύμα αυτό αν διαβάσει κανείς κάποιο σχετικό handbook ή ορισμό, εκτός από το dxing στον ραδιοερασιτεχνισμό περιλαμβάνει και πολλά άλλα πράγματα όπως είναι η επιστημονική-τεχνολογική έρευνα και ο πειραματισμός ιδιαίτερα με νέες και πρωτοποριακές μεθόδους. Το αν τελικά από κάποιους γίνεται κατάχρηση του μέσου σε λειτουργία ανούσιου ‘καφενείου’, σε αυτό δεν φταίει ούτε η μέθοδος ούτε το μέσο αλλά ο χρήστης.

4. To Internet είναι κακό για τον ραδιοερασιτεχνισμό, το να συνδέσεις τον ραδιοερασιτεχνισμό με το Internet είναι ακόμα χειρότερο.

Κάποτε δεν είχαμε ούτε καν υπολογιστές, η τεχνολογία όμως έξω από τον ραδιοερασιτεχνισμό, μας επηρεάζει θέλοντας και μη. Τα ψηφιακά συστήματα και οι ψηφιακές επικοινωνίες θα μπαίνουν όλο και πιο πολύ και πιο βαθιά στο χόμπι μας και η διασύνδεση ραδιοερασιτεχνικών κοινοτήτων μέσα από το Internet που έχει ξεκινήσει δεκαετίες πριν, με το packet, το APRS, το DXcluster και το Echolink, μας φέρνει πιο κοντά και επιταχύνει την ραδιοερασιτεχνική έρευνα και πρόοδο.

5. Το σύστημα αυτό σε παρακολουθεί όπου και να είσαι σαν ένας νέος “Μεγάλος Αδερφός”.

Για την αυτόματη δήλωση της γεωγραφικής θέσης, είχαν ακουστεί τα ίδια και για το APRS, μόνο που είναι μια από τις πολλές δυνατότητες που έχει το dstar και που δεν υποχρεώνει κανένας, κανέναν, να την ενεργοποιήσει και να στέλνει κάθε στιγμή την θέση του στους άλλους.

6. Μόνο η Icom προσφέρει μηχανήματα Dstar. Άρα είναι λύση ενός μόνο προμηθευτή.

Μόνο που όπως είπαμε το σύστημα είναι ανοικτό και ο κάθε κατασκευαστής μπορεί αν επιθυμεί να πουλήσει συσκευές dstar. Στην πολιτική πωλήσεων της κάθε εταιρείας, υπάρχει ένας τομέας για συγκεκριμένα θέματα που συνήθως επικρατεί για εμπορικούς λόγους και εκεί η κάθε εταιρεία ρίχνει το βάρος της. Το ίδιο είχε συμβεί με την Kenwood και το APRS για πολλά χρόνια, μέχρι που εμφανίστηκε στο παιχνίδι και η Yaesu.

Όσο πιο πολύ εξελίσσεται το δίκτυο και όσο περισσότεροι ενδιαφερθούν, τόσο θα υπάρχει αγορά και για τις άλλες εταιρείες. Άλλωστε η Kenwood έχει ήδη βγάλει στην Ιαπωνική αγορά μια συσκευή dstar και δείχνει να ενδιαφέρεται για το θέμα. Στα links της σελίδας για τον εξοπλισμό υπάρχουν πολλές δυνατότητες για να μπει κάποιος στο δίκτυο, ή να κατασκευάσει επαναλήπτη, που δεν περιλαμβάνουν την Icom.

7. Δεν βλέπω κανένα όφελος για να χρησιμοποιήσω το Dstar.

Για άλλους δεν υπάρχει όφελος στο dxing ή στο τοπικό μπλα μπλά σε FM, ή στο psk, παρόλα αυτά αρκετοί ασχολούνται με όλα αυτά και άλλα πολλά, αφού ο ραδιοερασιτεχνισμός δίνει την δυνατότητα για πολλές διαφορετικές ενασχολήσεις. Αντίστοιχα σε κάποιους αρέσει να πειραματίζονται με τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες, άλλωστε η ενασχόλησή μας με τον ραδιοερασιτεχνισμό δεν είναι κάτι που φέρνει συγκεκριμένα οφέλη, αλλά ευχαρίστηση πειραματισμού ή μιας ιδιαίτερης μορφής επικοινωνίας ή κάτι άλλο για τον κάθε ένα, και είναι πολλά. Και η ευχαρίστηση αυτή είναι ένα είδος ψυχικής ωφέλειας για όσους την “απολαμβάνουν”.

8. Το κόστος των συσκευών dstar είναι ιδιαίτερα μεγάλο σε σχέση με τις αντίστοιχες αναλογικές.

Αυτό είναι το κόστος κάθε νέας σχετικά τεχνολογίας σε σχέση με την παλαιότερη. Είναι κάτι το συνηθισμένο στην κοινωνία που ζούμε σήμερα, άλλωστε μια ψηφιακή συσκευή περιλαμβάνει ότι και μια αναλογική με επιπλέον ψηφιακά κυκλώματα και δυνατότητες που δικαιολογούν την μεγαλύτερη τιμή. Η περιορισμένη αγορά που επιτρέπει μόνο σε έναν μεγάλο κατασκευαστή να δραστηριοποιείται στον τομέα αυτό, κάνει την τιμή ακόμα ακριβότερη. Υπάρχουν όμως κατασκευές ραδιοερασιτεχνών που πωλούνται στο Internet σε πολύ φθηνότερες τιμές.

9. Η ποιότητα της  DV του dstar σε σχέση με την διαμόρφωση FM είναι χειρότερη όταν το σήμα δεν είναι καλό.

Αυτό συμβαίνει σε όλα τα ψηφιακά συστήματα, ενώ κρατούν ένα σταθερό καλό επίπεδο ποιότητας στη διαμόρφωση μέχρι ένα σημείο, από εκεί και κάτω αρχίζουν οι διακοπές, τα γνωστά σπασίματα της φωνής που κάνουν την ακρόαση αδύνατη, την στιγμή που στο  FM θα έμπαινε απλά λίγο περισσότερος θόρυβος αλλά η ακρόαση θα ήταν ικανοποιητική ή έστω ανεκτή.

10. Σε περιπτώσεις μεγάλων καταστροφών, οι επαναλήπτες Dstar θα σιγήσουν.

Αυτό έχει να κάνει με την διασύνδεση στο Internet που είναι πιθανόν σε μια μεγάλη καταστροφή να καταρρεύσει στην πληγείσα περιοχή. Όσο οι επαναλήπτες μας διασυνδέονται μεταξύ τους ασύρματα με μικροκυματικά links, τόσο η πιθανότητα να επηρεαστούν από τις συνέπειες της καταστροφής στα άλλα δίκτυα όπως το Internet, θα μειώνεται.

Αφορμή για το άρθρο είναι η σελίδα της wikipedia και του K0nr. Θα ήταν καλό να ακούσουμε και άλλους σχετικούς προβληματισμούς για το dstar, ώστε να ξεκαθαρίσει το τοπίο όσο γίνεται περισσότερο.

Τάσος SV1RD

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.